(Her)ontdek de Buitenwiel

Woensdag, 4 januari 2023

(Her)ontdek de Buitenwiel.

Voor veel van onze vissers is de Buitenwiel een onbekend of vergeten viswater en gaan dus vissen in de makkelijk te bereiken en te bevissen Putting aan de Nieuweweg, waar veel karper, winde en brasem rondzwemt. Een begrijpelijke keus, maar er is meer.
Om de veelzijdigheid van de Buitenwiel onder de aandacht te brengen,
zal ik als actief visser enige uitleg geven over dit viswater. Zelf vis ik al mijn hele leven in de Buitenwiel.
De Buitenwiel is onstaan bij de dijkdoorbraak van 29 januari 1726.
De beschrijving die ik hieronder geef, zijn van mijn persoonlijke ervaringen van de laatste 6-7 jaar en bevatten gegarandeerd geen visserslatijn.
In het verre verleden werd de Buitenwiel door onze vereniging gepacht maar is door inspanningen van het bestuur in 2002 door ons in eigendom verkregen.
Helaas maakt slechts een klein gedeelte van de leden, voor een voor mij onduidelijke reden, gebruik van dit prachtige buitendijks natuurwater.
Naast het genieten van de prachtige natuur, kun je in de Buitenwiel profiteren van een grote diversiteit aan vissoorten.
In het voorjaar tot en met september vis ik met de vaste stok en af en toe met de feeder.
Afgelopen jaar heb ik, op een enkele keer na, vangsten gekend tussen de 10 en 50 kg per viscessie.
De vangsten bestonden meestal uit grote brasem tot 3 kg , grote voorn en niet te vergeten veel uit de kluiten gewassen zeelt van 50 tot ruim 60 cm.
Tevens wordt er door enkele karpervissers ook karper gevangen. Dit zijn meestal schubkarper of de originele boerenkarper en als verrassing een vette koikarper.
De wintermaanden lenen zich uitstekend voor de visserij op snoek, die in grote getalen aanwezig is. Vangsten kleiner dan 60 cm komen zelden voor.
De Buitenwiel heeft bij een “normale” waterstand een diepte van 2 tot 3 meter, dus goed met de vaste stok te bevissen.
Kortom: het is echt de moeite waard om dit jaar hier een hengel uit te gooien. Je krijgt er geen spijt van.

Tip:
-Als je met de auto komt, laat dan bij regenachtig weer, de auto boven aan de dijk in de berm staan en rijdt niet naar beneden. Anders heb je kans dat je niet meer boven komt.
-Let op: de Buitenwiel wordt naast vis, bewoond door enkele bevers die behoorlijk huishouden.
Ze graven holen en vreten de bomen omver. Kijk dus uit waar je loopt en val dus niet in een bevergang.
-Nadeel: Bij een te hoge waterstand, slechts een beperkt aantal geschikte visplekken beschikbaar.

p.s.: Dit bericht is door mij opgesteld en komt voort uit een verzoek van een onlangs gehouden enquête, om meer bekendheid te geven aan ons viswater.

Veel visplezier,
Antoon