Geslaagde visles Terebint

Zaterdag, 30 juni 2018

Op verzoek van een leerling had de leerkracht van de Terebint haar groep 8 aangemeld voor een visles op vrijdag 29 juni jl .
Deze les werd aan de leerlingen gegeven door een vismeester van Hengelsport Federatie Midden Nederland.

De visles bestaat uit een theoretisch gedeelte en een stukje praktijk aan het viswater.
Het theoretisch gedeelte omvat oa visherkenning, visonthaken , leefomgeving en nog veel meer.
De leerlingen kregen ook een werkboek “zoetwatervissen” uitgereikt en een aantal prachtige zoekkaarten van vissen, waterplanten en waterdiertjes.
Voor het praktijkgedeelte zijn alle leerlingen met hun leerkracht op de fiets naar het viswater aan de Nieuweweg in Wamel gereden. Het was immers prachtig zomerweer.
Hier konden de leerlingen laten zien of ze de theorie in de praktijk kunnen toepassen.
Iedere leerling kreeg aan het viswater een hengel, doosje maden, visonthaker en voer uitgereikt.
Daarna gingen ze in groepjes van 3 en 4 , onder begeleiding van de leerkracht, vismeester en een aantal vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportvereniging Haal op, naar de visplekken.

De vangsten waren niet zo geweldig. Waarschijnlijk was het toch te warm voor de vissen. Toch wisten de meeste leerlingen 1 of meerdere visjes boven water te halen. Het vissen is vaak een kwestie van geduld en geluk, maar uiteindelijk wordt de aanhouder beloond.
Door de inzet van de leerlingen, leerkracht , vismeester en vrijwilligers en het prachtige weer, is het toch een zeer geslaagde dag geworden en zeker voor herhaling vatbaar.
Er zijn van deze dag een aantal foto’s gemaakt en geplaatst op de website www.haalop.nl. Je kunt ze vinden onder “foto’s” op genoemde website.
Heb je de smaak van het vissen te pakken en heb je of krijg je een vishengel van je ouders, dan kun je totdat je 14 jaar bent, gratis lid worden van HSV Haal op te Wamel. Hiervoor klik je op “vergunningen” op de website. Na het invullen van je naam, adres en geboortdatum kun je de vergunning downloaden. (vraag wel eerst toestemming aan de ouders)

Als je nog vragen hebt, kun je een mailtje sturen naar: antoonkoolhout@upcmail.nl

Meisjes, jongens, ik hoop dat jullie het leuk vonden en wie weet zien we elkaar wel aan het viswater.

Groeten van jullie leermeester Ans van Heumen en hsv Haal op.